Monday 16 February 2015

HaLo: Penjagaan Bateri

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

posting kali ni kami nak share pengalaman kami berkenaan  bateri kereta. Kereta Perodua Viva kami memang dah sampai masa nak tukar bateri, tapi pengalaman perit yang kami lalui ni memang mengajar kami untuk lebih berjaga-jaga dan sentiasa menjaga air bateri supaya tidak kering.


KISAH 1:

Kami sewakan kereta Viva kami kepada regular kami, biasanya brader ni akan sewa Myvi, tapi kali ni dia nak sewa Viva saje. Oklah, kami pun deliver macam biasa tanpa mengetahui yang pengalaman 2 hari berikutnya adalah perit.

Keesokan pagi, kami dapat SMS dari brader penyewa bagitahu kereta berasap, bila dia check, air bateri KERING KONTANG! Dia pun isikan air bateri seterusnya hantar bateri untuk di cas semula. Kami fikir, nak kena tukar kereta ni untuk elakkan masalah lebih teruk, tapi brader ni bagitahu ada di kampung di Banting dan dia cakap kereta dah ok.

Seterusnya, petang tu dia inform lagi, kereta masuk bengkel untuk dicas bateri, puncanya sebab kereta tak boleh nak start. Bila di mintak nak tukar kereta, brader ni inform masih di kampung. Sebab kami rasa dia boleh handle, kami biarkan saja tapi dalam hati cepat-cepatlah kereta tu dipulangkan.

Hari kereta tersebut hendak dipulangkan, memang sah, tersadai dekat parking rumah brader ni. Jump start ke, start up etc memang tak jalan. Memang kami dah prepare bateri baru siap-siap. So masa ambik kereta, kami masukkan bateri baru, vroomm...kereta berjalan spt biasa. Dan, untuk menjaga hati beliau, kami pulangkan semua duit sewa brader ni sepanjang dia sewa tanpa kami kenakan sebarang cas, kira macam kos ganti rugi masa dan emosi la.

Tak habis kat sini, rupa2nya, sebab banyak kali dicas, banyak wayar yang shot. Lampu brek semua padam, hazard padam, hon tak ada dan banyak benda-benda kecil yang lain yang rosak semua bersangkut paut dengan elektrik kenderaan. Memang pasrah, sebab kos bateri yang di beli, RM130, wiring,mentol,fius etc dah makan lagi kos RM110. Mental betul. Habis kisah Viva 1.

KISAH 2:

Ini regular kami yang sewa secara bulanan kereta kami, juga VIVA. Dia bagitahu kereta tak boleh start masa nak pergi lunch. Kami bergegas ke tempat beliau bertugas di KLIA dan seterusnya tukar kereta lain berserta bateri serba baru.

Tak ada yang sadisnya kereta ni, cuma kereta yang kami bawak untuk operasi menyelamat (juga Viva) yang ditukarkan bateri yang dikatakan kong tu, kong selama 2 hari juga akibat masalah bateri. Kenapa 2 hari? Haaa...sebab kami sibuk lah. So biar lah sementara kereta rehat lepas jalan berbulan-bulan, apa salahnya parking bawah pokok 2 hari.


KESIMPULAN:

Rajin-rajin lah check air bateri kereta. Kami masih guna bateri sel basah sebab tahan lebih lama tapi air bateri harus di jaga sentiasa.

Nah, kami belanja gambar kereta Viva kami untuk tatapan semua.



Nak sewa kereta?

0125216700 atau 0177099095.


0 comments:

Post a Comment